[terug]


Automatisch blokstelsel voor enkelspoor

Deze beveiliging wordt, zoals de naam aangeeft, gebruikt voor enkelsporige baanvakken. Deze beveiliging is in principe nog te verdelen in enkelspoorbeveliging met tussenblokken en enkelspoorbeveiliging met grote blokafstanden. In onderstaande figuur zijn schematisch de beide situaties te zien.

met tussenblokken
met grote blokafstand

Aan beide zijde bevindt zich een station met bediende seinen. Tussen deze stations ligt het enkelsporige baanvak. Dit baanvak kan bestaan uit een aantal verschillende blokken of één enkel blok. Bij het toepassen van een aantal blokken, kunnen ook meerder treinen achter elkaar van A naar B rijden. Bij het toepassen van een enkel blok kan altijd maar één trein zich bevinden op het baanvak. Dit laatste wordt dus meer toegepast op lijnen waar weinig treinbewegingen plaats vinden.

De bediening kan op twee manieren plaats vinden:

1. Voordat het uitrijsein bij het station veilig gesteld kan worden moet eerst de rijrichting van het baanvak worden ingesteld. Dit gebeurt op het bedienigstoestel van de treindienstleider. Pas als de rijrichtingsknop de goede kant uitwijst kan het sein veilig gesteld worden.

2. De rijrichting wordt automatisch ingesteld wanneer één van de seinen op het station veilig wordt gesteld.

Automatisch blokstelsel voor dubbelspoor

Bij deze beveiliging kan slechts in één richting beveiligd worden bereden. Dit is in onderstaande figuur te zien.

Als een trein niet rechts kan rijden maar alleen links, gelden speciale voorschriften. Dit is de zgn. lastgeving VS (verkeerd spoor). Hierop staat voor de machinist bijvoorbeeld aangegeven bij welke overwegen gestopt moet worden, omdat sommige overwegen alleen een trein aankondigen wanneer deze rechts rijdt. Een rijweg (zie stationsbeveiligingen) naar verkeerd spoor kan alleen worden ingesteld met het seinbeeld 'geel knipper'.

Alleen de grensbaanvakken Oldenzaal - Bentheim, Zevenaar - Emmerich, Venlo - Kaldenkirchen en Roosendaal - Essen kennen nog dubbelspoorbeveiliging. De baanvakken Utrecht Lunetten - Blauwkapel en Zwolle - Olst hebben deze beveiliging ook nog, met het verschil dat het hier tegenwoordig verboden is om links te rijden.

Een voorbeeld van een lastgeving VS (Baarn - Hilversum) is hieronder te zien.


[verder]