[terug]


Opkomst van de computer

Net zoals het relais halverwege de twintigste eeuw zodanig betrouwbaar was geworden dat het voor beveiligingstoepassingen gebruikt kon worden, gebeurde dit halverwege de jaren '80 ook met de computer. In 1986 werd hiermee een eerste proef gehouden te Hilversum.


Elektronische beveiliging Hilversum

Elektronische beveiliging heeft ten opzichte van relaisbeveiliging een aantal grote voordelen, waaronder automatisering van de bediening. Door handhaving van het veiligheidsgedeelte met behulp van relais kan een emplacement redelijk eenvoudig worden omgebouwd naar elektronische beveiliging.

Vanaf 1990 werd daadwerkelijk begonnen met de ombouw naar elektronische beveiliging. Als eerste werden vervolgproeven gehouden te Rotterdam CS en Hoorn. Nadat deze proeven, net als in Hilversum, met een positief resultaat waren afgesloten, werd in rap tempo een groot aantal seinposten gesloten en werd de bediening daarvan geconcentreerd in grote zalen met beeldschermen op enkele plaatsen in het land.

Ondergang van de relaisbeveiliging

Veel van de relaisbeveiligingen met tableaus hebben de eeuwwisseling niet gehaald. Slechts enkele van de AR-, NX- en Integra-tableaus hebben het nog even vol kunnen houden tot in het nieuwe millennium, vooral door uitstel van de zijde van de beheerder van het spoorwegnet, toen nog Railinfrabeheer geheten (thans Prorail). In december 2000 kwam het einde van de laatste AR-posten in Santpoort-Noord en Beverwijk. Iets meer dan een jaar later verdwenen ook de laatste drie NX-posten in ons land. De post van Hengelo, die met 14 meter het grootste NX-tableau bevatte dat men bij NS gekend heeft, ging als laatste in maart 2002 buiten dienst. Na de sloop van deze installaties resteerde nog slechts één verkeersleidingpost met een tableau, namelijk Kijfhoek. Op 30 mei 2003 is met de sloop van het hier aanwezige Integra-bedieningstoestel een einde gekomen aan 53 jaar stationsrelaisbeveiliging.


[Index]