[terug]


Omdat de eerdergenoemde systemen NX en AR kunnen slechts gebruikt worden voor het bedienen van één emplacement per systeem werd een nieuw systeem ontwikkeld. In plaats de circa 3 km afstand die vanaf het seinhuis nog bediend kon worden werd dit naar de 100 km gebracht met "CVL" (Centrale Verkeers Leiding). Dit systeem zorgt ervoor dat commando's voor de beveiliging over grotere afstand kunnen worden overgebracht. Als eerste is dit systeem gecombineerd met een compleet nieuw bedeiningstoestel, het CTC toestel.


CTC Nijmegen

CTC staat voor Centralized Traffic Control en is de Amerikaanse afkorting van CVL. Onder andere vanwege de mindere overzichtelijkheid van het tableau is men na een tweede proef van het CTC-tableau afgestapt en is CVL verder alleen op grote schaal gebruikt bij de systemen zoals NX. In 1973 is het CVL-systeem in afgeslankte vorm wederom toegepast als VCVL (Vereenvoudigde Centrale Verkeers Leiding) op enkelsporige lijnen in het noorden en oosten van het land, die tot in de jaren '70 en '80 nog van klassieke beveiliging voorzien waren.

In de jaren '70 werd getracht de kostprijs van een bedieningstableau omlaag te brengen. Bij NX werd de prijs ondermeer bepaald door onderdelen als de dure beginknoppen. Door een aantal wijzigingen in de bediening van onder andere de rijwegen kon de kostprijs omlaag gebracht worden. Hieruit kwam het V-NX systeem voort, Vereenvoudigd NX. Omdat de bediening anders was, moest ook de relaisinstallatie gewijzigd worden. Juist door de besparing kwam er een ander aspect in het gedrang: de overzichtelijkheid. Door de combinatie van onderdelen en een verkeerde lay-out van het bedieningstoestel is de overzichtelijkheid bij V-NX sterk verminderd ten opzichte van NX-tableaus. Omdat geen andere oplossing voorhanden was, is men nog een aantal jaren doorgegaan met de installatie van het normale NX-systeem. Het laatste station dat nog met het oude NX werd uitgerust is Amsterdam CS in 1974.

Het domino-systeem

Enkele jaren later werd ook een oplossing gevonden voor het probleem van de verminderde overzichtelijkheid. Men kwam terecht bij de firma Integra, die sinds het begin van de twintigste eeuw alle vormen van beveiliging heeft geleverd aan de Zwitserse spoorwegen. Het ging NS echter alleen om de bedieningsapparatuur en niet om de daadwerkelijke relaisbeveiliging. Deze had men bij NS immers zelf al ontwikkeld. Integra heeft voor de bediening van zijn beveiliging het Domino-systeem ontworpen. Het bedieningstableau bestaat uit kleine vierkante blokjes, domino's genaamd, met daarop de verschillende onderdelen van het tableau, zoals sporen, knoppen en wissels. Door het samenvoegen van deze domino's kan een compleet tableau worden opgebouwd. Na een aantal kleine aanpassingen voldeed het systeem uiteindelijk aan de eisen en wensen van NS. De bediening en signalering zijn gelijk gebleven aan de V-NX tableaus, echter met enkele wijzigingen die de overzichtelijkheid ten goede kwamen.


V-NX (Integra) Utrecht


[Verder]