[terug]


V-NX betekend Vereenvoudigd NX (eNtrance eXit). Het is dan ook een begin- en eindknop toestel. Het echte originele V-NX toestel is maar op vier stations / trajecten is toegepast (Breda, Lage Zwaluwe, Abcoude en Utrecht - Arnhem) zodat het toestel veel onbekender is dan het NX toestel. Om op enkele onderdelen te bezuinigen is in de jaren 70 begonnen met een nieuw ontwerp wat nog veel lijkt op het NX tableau. Met uitzondering van de bediening en de schematische weergave van sporen is er niets veranderd. Dezelfde kasten en panelen als NX zijn ook hier weer toegepast. Alleen de dure onderdelen, zoals de beginknoppen en wisselstandaanwijzers zijn vervallen in het nieuwe ontwerp. De draai-, druk- en trekbare beginknoppen zijn vervangen door drukknoppen (zelfde als de eindknoppen), de wisselstandaanwijzers door lampjes. Door de vernieuwde bediening moest ook een deel van de relaisinstallatie gewijzigd worden. Na een periode van proefdraaien bleek dit systeem niet het gewenste overzicht voor grotere emplacementen te hebben. Bij een grotere hoeveelheid wissels en sporen op een klein gedeelte van het tableau zijn de ingestelde rijwegen nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden. Hierna is een aantal jaar later overgestapt op het Integra Domino systeem. Dit is verder onder Integra's te lezen.

In onderstaande tekening van een deel van het tableau van Driebergen-Zeist staan verschillende onderdelen benoemd van het NX tableau:

Bediening en signalering

Als een trein het beheersgebied van de VL-post binnenkomt brandt er bij de eerste seinknop een geel lampje en er gaat een zoemer af voor drie seconden. De aankondigingsknop is dus niet meer aanwezig. Nu moet er een rijweg worden ingesteld. Dit kan op verschillende manieren: De normale rijweg komt tot stand door eerst de keuze knop NORM te drukken, hierna de seinknop waarbij de trein staat te drukken, en daarna de seinknop waar de trein naar toe moet. Als er bij de rijweginstelling nog sprake van een stop-door schakeling dan dient nadat de eerste seinknop gedrukt is de knop 'stop' of 'door' gedrukt te worden. De volgorde is dan: keuzeknop - seinknop - stop/door knop - seinknop. Een rijweg met beperkte snelheid wordt op dezelfde manier ingesteld als een normale rijweg alleen dient in plaats van de keuzeknop NORM de knop BS gedrukt te worden.

Het automatisch stellen van seinen (geldt alleen voor seinen waarbij boven de seinknop een witte stip staat) wordt op dezefde manier ingesteld als een normale rijweg alleen dient in plaats van de keuzeknop NORM de knop AUT gedrukt te worden.

Het herroepen van één van de drie bovenstaande rijwegen gebeurd door de rode knop HERR te drukken en vervolgens de seinknop aan het begin van de rijweg te drukken.


[verder]