[terug]


Als op één van de vorige manieren een rijweg is ingesteld gaat er in het seinsymbool bij de seinknop een rood licht branden (sein onveilig) en zullen de wissellampjes gaan knipperen in de gevraagde stand van het wissel.

Als de wissel(s) in de juiste stand staan blijven de lampjes rood om aan te geven dat het wissel vergrendeld is en geeft aan dat het betreffende wissel niet meer bedient kan worden. Zolang het wissel nog niet in de gevraagde stand ligt zal het betreffende wissellampje blijven knipperen. Als alle wissels in hun eindstand gekomen zijn zal het licht in het seinsymbool bij de seinknop geel (normale rijweg) worden of geel gaan knipperen (rijweg met beperkte snelheid).

Komt de trein met zijn eerste as op de eerste geïsoleerde sectie achter het sein dan gaat er een wit spoorbezettingslampje gaan branden. Deze dooft weer als de laatste as van de trein deze sectie verlaten heeft. Ligt in zo'n sectie ook een wissel, dan dooft tevens de vergrendelingslampjes hiervan. Dit geeft aan dat het wissel weer bediend kan worden

Hieronder is nogmaals de tekening te zien.

Boven aan het tableau zijn ook wisselsleutels te vinden. Hiermee kan een wissel met de hand worden omgelegd. Dit gebeurd bijvoorbeeld bij onderhoud of storing. Ook kan een rijweg worden afgewongen, meer hierover bij de beschrijving van het NX toestel.

Geheel rechts is ook een schakelaar voor de rijrichting aanwezig. Hiermee kan de rijrichting van het spoor gewijzigd worden. Hier wordt verder bij de blokstelsels op in gegaan.

In tegenstelling tot het NX-tableau waar grendels van wissels en bruggen door middel van een rode (begin)knop worden vrijgemaakt, worden grendels bij het V-NX tableau vrijgemaakt door een wisselsleutel aan de bovenzijde van het tableau. Het grendel kan vrijgemakt worden door de bijbehorende wisselsleutel naar boven om te zetten.

Op de tekening is ook een schakelaar voor vrijgave rangeren te zien. In het geval van Driebergen-Zeist (tekening) zal bij het bedienen van de schakelaar 'vrijgave rangeren' de wissels met grendels (111 en 113) op spoor 3 worden vrijgemaakt. Ook wordt nu wissel 115 vergendeld zodat men tussen spoor 3b en 3c kan rijden zonder daar een rijweg voor in te stellen. (In dit geval kan alleen maar naar 3c worden gereden met vrijgave rangeren).


[index]