Wat is er onlangs veranderd aan SporenplanOnline? Wat is er toegevoegd? Hieronder een overzicht.


28 januari 2017

De actuele uitgebreide tekeningen van Nederland zijn geupdate. Alle Nederlandse infra-wijzigingen tot februari 2017 zijn doorgevoerd. De vereenvoudigde overzichten volgen binnenkort.


13 juni 2015

Schaaltekeningen SS toegevoegd.


08 april 2015

RBD Greifswald toegevoegd. Daarnaast alle tekeningen van Nederland weer up-to-date.


17 november 2013

Alle tekeningen van Nederland weer up-to-date.


28 februari 2010

Geheel België is toegevoegd.


27 juli 2009

Een nieuw hoofdstuk is toegevoegd: InfraPhoto. Onder dit (verbeterde) kopje vallen infrastructuurfoto's uit binnen- en buitenland.


10 juni 2009

Van de schematische tekeningen Duitsland staat nu geheel Schleswig-Holstein online.


17 mei 2009

Van de schematische tekeningen Duitsland staat nu geheel Niedersachsen (met Bremen en Bremerhaven) en Hamburg online.


05 mei 2009

330 tekeningen van Reichsbahndirektion Berlin 1967 toegevoegd.


20 december 2008

Alle Zwitserse tekeningen rond Basel, Olten, Bern en Zürich zijn geupdate. Toegevoegd is het traject Bern - Thun - Spiez - Brig (-Italië) (BLS) en Spiez - Interlaken met bijbehorende smalspoorlijnen.


26 september 2008

Nagenoeg geheel Luxemburg staat online!


13 augustus 2008

100 originele DB tekeningen Schleswig=Holstein zijn in een nieuw hoofdstuk toegevoegd.


08 augustus 2008

De Laatste 75 originele DB tekeningen van omgeving Wuppertal/ Hagen zijn toegevoegd.


06 augustus 2008

Geheel Hessen (Duitsland) staat online!


26 juli 2008

Geheel Bayern (Duitsland) staat online!


22 maart 2008

Tot deze datum zijn er in de loop der tijd diverse NS tekeningen geupdate.


27 november 2007

Regio Wuppertal - Hagen omstreeks 1955 (DB) is toegevoegd.


26 juni 2007

Oostenrijk is qua schaaltekeningen gecomplementeerd met midden Oostenrijk. Geheel Oostenrijk staat nu online!


05 juni 2007

Westelijk Niedersachsen (Bremen - Osnabrück), Frankfurt, Mainz en Fulda-Kassel staat bij DB online.


24 december 2006

Oost Oostenrijk is qua schaaltekeningen toegevoegd. Daarnaast alle overzichtskaarten van Oostenrijk.


03 november 2006

Diverse emplacementen zijn gewijzigd (Zuid/WTC, Zutphen, Arhnem, Eindhoven, Breda, Lochem, Veenendaal, Ede en Breda).


20 september 2006

Geheel Nordrhein-Westfalen is toegevoegd!


24 juli 2006

RandstadRail is toegevoegd (stond reeds al in de HTM tekening).


14 mei 2006

In de afgelopen maanden zijn de diverse delen van het NS-net aangepast. Deze zijn nu ook verwerkt in de tekeningen: Breda (bouw nieuw perron), Alkmaar (kopje vervangen door Ot), Amersfoort Vathorst (wissels aangebracht), Hoofddorp (sanering HSL infra-empl.), Zevenaar Oost (in dienst en opbreken 1:9 overloop), Arhnhem (sp. 13/14 buiten dienst), 's-Hertogenbosch (opbraak sp. 710a), Roosendaal Philips (aansl. is bedienbaar, wissel naar racc. Philips weg), Utrecht GE (sanering), Steenwijk (opbreken sp. 6).

Op de simpele NS tekeningen zijn de toekomstige situaties (soms met faseringen) van Gouda Goverwelle, Eindhoven, Veenendaal West/Centrum, Breda en Amsterdam Zuid/WTC toegevoegd.


10 april 2006

Een nieuw hoofdstukje is toegevoegd: foto's van HTM projectjes.


02 april 2006

BetuweRoute staat onder de uitgebreide tekeningen online.


19 maart 2006

51 nieuwe NMBS tekeningen staan online.


04 maart 2006

GVBA Tram staat online (met dank aan Frank Stuifbergen).


12 februari 2006

Geheel Nederland anno 1965 staat online!


28 oktober 2005

Inmiddels is de Nootdorpboog gereed gekomen en staat nu weer up2date op de site. Verder is in Vlissingen een spoor opgebroken.


28 oktober 2005

Sporenplan.nl gaat verder met uitbereiden. Het eerste begin is gemaakt met het complete ÖBB net in schaaltekeningen. Noord-west Oostenrijk staat geheel online!


21 oktober 2005

Het derde goederenspoor bij Barendrecht is in dienst gesteld. In beide tekeningen verbeterd. Tevens is een nieuwe verbinding op Den Haag CS aangebracht (nog wel geklemd).


16 oktober 2005

De havenlijn is online gezet bij de uitgebreide tekeningen. Op emplacement Lage Zwaluwe is inmiddels spoor 933 opgebroken en 934 ingekort. Daarnaast is bij de simpele tekeningen Veenendaal West en Centrum aangepast aan de nieuwe situatie. Omdat ik de wissel- en seinnummers van de nieuwe situatie niet heb zijn de uitgebreide tekeningen nog niet upgedate. Geheel nieuw is de tekening van de HTM en een tekening van twee smalspoormusea. Onder de clickeble map van NS staat een link naar de beide tekeningen.


17 september 2005 (2e update)

De betuwe is inmiddels ook online gezet bij de uitgebreide tekeningen. Tevens staat het laatste stukje zwart (muv havenlijn en Hofplein- /Zoetermeer stadslijn), de hoekselijn, ook online.


17 september 2005

Het gebied bij Amsterdam bij de uitgebreide tekeningen stond werd door sommige 'het zwarte gat' genoemd. Inmiddels is hij gedicht en staat dus Weesp - Amsterdam, Weesp - Lelystad opstel en Amsterdam - Utrecht Online!


15 september 2005

De driehoek Utrecht - Amersfoort - Naarden=Bussum staat online onder de uitgebreide tekeningen.


4 september 2005 (2e Update)

Het toekomstige opstelterrein Utrecht Cartesiusweg is toegevoegd op beide tekeningen.


4 september 2005

In de loop van de tijd zijn in het Nederlandse net weer de nodige wijzigingen aangebracht. Alle wijzigingen zijn in zowel de uitgebreide als de simple tekeningen doorgevoerd. Het betreffende de volgende: Zevenaar Oost: in dienst, Halfweg: veiligheidsjukjes vervangen door Ot's, Zutphen: kruis bij ex-goederenloods opgebroken, Zutphen Twentekanaal aansl.: situatie veranderd incl. seinbruggen op empl. Zutphen, Eindhoven: wasinstallatie bij de oude douaneloods met de nodige wijzigingen, Helmond: geklemde wissels, Blerick: geklemde wissels (sp 39-41 en 45-55 buiten dienst), Weert: sp 31-33 opgebroken.


2 september 2005

Amersfoort is toegevoegd bij de actuele uitgebreide tekeningen.


22 augustus 2005

Vandaag is bij de uitgebreide tekeningen geheel Limburg gereed gekomen.


31 juni - 21 augustus 2005

Weer een grote hoeveelheid actuele uitgebreide tekeningen online. Het gedeelte tot en met Roermond staat online. Tevens weer een aantal wijzigingen in het Nederlandse spoorwegnet gewijzigd zoals de eindtoestand van Rotterdam C welke onlangs in gebruik is genomen. Verder heb ik nu alle gegevens van de huidige raccordementen en is alles upgedate. Er ontbreekt nu geen enkel stukje spoor meer!


16 mei - 31 juni 2005

In de periode 16 mei tot en met 31 juni zijn weer erg veel tekeningen met wissel en seinnummers toegevoegd. Onder andere het gehele oosten van het land en de 'driehoek' Breda - Nijmegen - Utrecht.


16 mei 2005

Weer een aantal nieuwe tekeningen met sein- en wisselnummers toegevoegd. Nu is ook Amersfoort (excl) - Hengelo online.


11 mei 2005

Weer een aantal nieuwe tekeningen met sein- en wisselnummers toegevoegd. Nieuw is het gehel noorden vanaf Zwolle.


16 april 2005

Weer een aantal nieuwe tekeningen met sein- en wisselnummers toegevoegd. Nieuw is Stavoren / Harlingen - Leeuwarden.


09 April 2005

Weer een aantal nieuwe tekeningen met sein- en wisselnummers toegevoegd. Nu is alles van Zwijndrecht - Breda - Vlissingen toegevoegd.

Bij de Actuele tekeningen (nieuwe benaming voor de normale tekeningen) zijn Binckhorst (opbreken lalo) en nog een aantal andere kleine wijzigingen doorgevoerd.


20 Maart 2005

Weer een aantal nieuwe tekeningen met sein- en wisselnummers toegevoegd. Compleet is nu het gebied Den Helder - - Enkhuizen - Amsterdam - Leiden - Zwijndrecht.


26 februari 2005

Compleet nieuw hoofdstuk toegevoegd! 754 tekeningen omgeving Deventer en Zwolle uit de periode 1880 - 2005. Meer zeg ik niet! Kijk hier!.

Wat betreffende de normale tekeningen is Den Haag HS aangepast. Hier is is postperron bijna gesloopt inclusief de daar achter liggende sporen.


11 februari 2005

Vandaag een infra-spot-dagje gehad in het Sloegebied. Diverse updates in het gebied.


09 februari 2005

Weer wat updates betreffende het Nederlandse net. De wijzigingen betreffen de volgende: Amsterdam-Utrecht: aangepast aan de laatste stand. Woerden is bijna in zijn eindtoestand gekomen. Te Den Haag CS zijn de stootjukken enkele meters verplaatst, en bij Binckhorst enige wissels verwijderd en aangebracht. In Apeldoorn is spoor 14 verwijderd als mede het wissel. Eindhoven heeft zijn laad- en losplaats verloren, Hoofddorp is iets netter gemaakt almede het emplacement van Breukelen. Tevens is Dordrecht Zee haven aangepast aan de laatste stand van zaken, inclusief het nieuwe emplacement van Volker Stevin wat nergens op de tekeningen van enig instantie voorkomt. Als laatste is de Waalhaven iets aangepast, waaronder het opbreken van een deel van de 'stamlijn' i.v.m. wegverbreding (bedankt Arie!).

Bij infra-foto is een verslag van Moerdijk te vinden.


17 januari 2005

90 'nieuwe' DB tekeningen toegevoegd uit de periode 1969-1989.


31 december 2004

Nieuwe schaaltekeningen toegevoegd (zelf getekend). Leeuwarden, Den Haag, Nijmegen... staan nu allemaal online. Daarnaast nog een klein aantal wijzigingen en toevoeging van Hoofddorp met de in aanbouw zijnde HSL-sporen.


5 november 2004

Nieuw zijn de NS schaaltekeningen. Deze zijn gewoon onder het hoofdstuk sporenplannen te vinden, inclusief een bestel service om schaaltekeningen toegezonden te krijgen. Veel plezier ermee! Ook nog een aantal wijzigingen doorgevoerd: Utrecht - Amsterdam (huidige en toekomstige situatie), Woerden, Amsterdam CS oostzijde (nieuw kopspoor) en de huidige situatie van Breda.


16 september 2004

Van bijna alle grote projecten heb ik inmiddels de gegevens en deze nu ook digitaal op de site gezet. Het betreft: Breda (+ eindsituatie), Omgeving Barendrecht Vork (+ eindsituatie), Rotterdam C eindsituatie, HSL Rotterdam - Zundert, Utrecht C (viersporigheid Ut-Asd) (+ eindsituatie). Enkele andere emplacementen zijn veranderd: Amsterdam Westhaven Infra-emplacement, Heerlen (sanering laad- en losplaats), Schiedam, Moerdijk (nieuwe spooraansluiting Hartog). Als laatste nog een aantal nieuwe aanvullingen: Arnhem Enka terrein, Emmen Enka en Akzo Delfzijl.


21 juli 2004

62 stuks nieuwe duitse (DR) tekeningen zijn toegevoegd.


15 juli 2004

Na een verhuizing en een internetverbindingloze periode weer eens een update. Diverse emplacementen zijn gewijzigd en de situatie van de Betuweroute in 2007 staat online. Ook nog een toevoeging van een aantal (wat oudere) buitenlandse tekeningen uit Frankrijk en Italië van Andy Wismar.


31 januari 2004

In de tekening van Hengelo e.o. is de MBS toegevoegd (met dank aan Patrick Meeder).


29 januari 2004

Enige schoonheidsfoutjes weggehaald. De tekening van Sloehaven iets verbeterd en overzichtelijker gemaakt. Ook zijn bij deze update weer een 11-tal nieuwe DB (schaal) tekeningen toegevoegd. Als de DB voorraad tekeningen op is zal verder worden gegaan met de stapel DR tekeningen.


28 januari 2004

Grote wijziging op gebied van de normale NS-tekeningen. Om nog meer informatie op de kaarten te zetten heb ik besloten om onderscheid te maken in geisoleerde (beveiligd) en ongeisoleerde sporen (onbeveiligd). Tevens zijn alle wissels met grendel aangegeven (handwissel welke in een geisoleerd stuk spoor ligt en dus vergrendeld moet zijn) en de stop- ontspoorblokken.

Meteen zijn ook een aantal raccordementen toegevoegd (met dank aan Sjoerd Eeftens): Katwijk, 's-Hertogenbosch, Breda en Arnhem Goederen. Ook een aantal kleine wijzigingen in de infrastructuur zijn doorgevoerd. Zo is Sloe weer aan de hand van de huidige BVS-tekening (NS) geupdate.


11 januari 2004

De 100000-ste bezoeker in minder dan 3 jaar na oprichting van SporenplanOnline!


04 januari 2004

Diverse toevoeging op Duits gebied. Het betreft hier een 17-tal nieuwe schaal tekeningen uiteenlopend van Wabern tot Ludwigshafen. Op NS gebied zijn een aantal kleinere wijzigingen doorgevoerd (met dank aan Arie van Zon)


13 december 2003

Ja er was weer tijd voor een wat grotere update. De volgende emplacementen zijn inmiddels aan verbouwing onderhevig, en dus ook hier op de tekening: Harmelen aansluiting (overloop), Nieuw Vennep (HSL), De Kragge (overloop), Geldermalsen - Zaltbommel (Betuwelijn), Utrecht Terwijde (halte), Tilburg Reeshof (halte), Waalhaven Zuid - Pernis (wissel en sporensituatie), Nijmegen Opstel (aantal vraagtekens nog), Rotterdam (fly over), Maarssen (4-sporigheid).

Onder de tekening DB zijn er 12 nieuwe (schaal) emplacementstekeningen toegevoegd. Er volgen er nog een stuk of 50, nu alleen nog tijd zien te vinden :-).

Onder het kopje emplacementsbeveiliging zijn er nieuwe foto's van de Integra van Kijfhoek en Maasvlakte toegevoegd. Voor RET-fans zijn nu ook foto's van het Siemens tableau online gezet. Deze laatste zijn gewoon te vinden onder 'Foto's tableaux - Nederland'.


17 oktober 2003

Tekst stationsbeveiling aangepast.


30 september 2003

Diverse tekeningen aangepast aan de huidige situatie; Rotterdam, Woerden, Nijmegen e.d.


27 mei 2003

Industrieterrein Zwijndrecht Grote Lindt nu ook besproken onder 'InfraFoto'.

Bij de tekeningen met wissel en seinnummers is nu Den Haag - Dordrecht online, Inclusief de complete Kijfhoek. Zie alles hier. Bij de overige normale tekeningen zijn alleen enige kleine aanpassingen nodig geweest. Onder andere is de 'STAR' iets gewijzigd en is de Beneluxlijn toegevoegd op de tekening van de metro van de RET. Een nieuwe tekening is die van de SUN(Y). Dit is de Sneltram Utrecht - Nieuwegein / IJsselstein.

Bij de links is een link toegevoegd naar tekeningen van Tokyo (dhr. Helm bedankt). Succes met lezen!


12 maart 2003

Industrieterrein Zwijndrecht Grote Lindt en Moerdijk iets aangepast. Binnen niet al te geruime tijd zullen beide raccordementen besproken worden bij 'InfraFoto'.

De oude tekeningen met seinen en wissels zijn weggehaald. Hier voor in de plaats zijn nieuwe tekeningen gekomen. Op deze gtekeningen staan (bijna) alle wissel-, sein- en spoornummers! Zie alles hier. Begonnen is met een proeftekening. Deze betreft het gebied rond A'dam Singelgracht. Nadat deze tekening op de Infra-mailinglist besproken te zijn is deze positief bevonden door diverse mensen en is gestart met Den Haag HS - Schiedam. Hierna zal ik met tekenen verder gaan naar het zuiden en zal Rotterdam - Dordrecht volgen.


25 februari 2003

Foto's van de tableaux van Deventer, Haarlem, Hengelo, Zutphen zijn veranderd. Dit keer tijdsopnamen (zonder flitser). Ook zijn er een tweetal foto's toegevoegd van het CTC tableau van Nijmegen. De beschrijving van Procesleiding is uitgebreid met een aantal plaatjes ter verduidelijking. Dit geldt ook voor de NX met elektronische bediening.

Op het gebied van de emplacementstekeningen is Den Haag (grote) Binckhorst veranderd. Hier zijn op de plaats van de oude 'van Gend en Loos' loods een 5-tal nieuwe opstelsporen neergelegd. Langs de gehele lijn Alphen a/d Rijn - Gouda zijn voor de exploitatie met LightRail materieel lagere perrons aangelegd. Deze zijn ook op de tekeningen te vinden. Rotterdam RMO zijn een aantal sporen iets gewijzigd. Onlangs zijn de PTT sporen aan de oostzijde van Amsterdam CS opgebroken. Nog even en Amsterdam is compleet in een nieuw jasje gestoken *snif*.

Nieuw is het hoofdstuk 'InfraFoto'. Hier zal ik zo nu en dan een emplacement of gebied beschrijven. Ik ben begonnen met Rotterdam RMO. Veel lees- en kijkplezier!


16 januari 2003

Het complete huidige NS gedeelte is stukken overzichtelijker gemaakt. Ik heb getracht zoveel mogelijk niet aansluitende delen (met aan het einde van het spoor bijv. een 'A' welke ergens anders weer aansluit op 'A') aansluitend te maken. Sommige tekeningen zijn samen gevoegd.

Naast deze ingrijpende wijziging zijn ook een aantal emplacementen gewijzigd:
- Amsterdam CS (eind situatie nu online)
- Deventer Straatspoor een stuk opgebroken (Erik Kroonenburg bedankt)
- Waalhaven oost en west (diverse opgebroken sporen)
- Pernis (Shell K terrein opgebroken)
- Maastricht Beatrixhaven toegevoegd (Tijmen Stam bedankt)
- Maastricht - Lanaken (B), enkel maar een wissel :-) (Tijmen Stam bedankt)

Ook zijn drie grensstations toegevoegd:

- Bad Bentheim (DB)
- Herzogenrath (DB)
- Emmerich (DB)


28 december 2002

Grote update:
Bij de Zwitserse emplacementtekeningen zijn de volgende trajecten toegevoegd:

- Basel - Brugg - Zürich
- Basel - Délemont - Delle (F)
- Olten - Bern
- Olten - Biel
- Bern Hbf - Belp - Thun

De Nederlandse tekeningen hebben ook de nodige wijzigingen ondergaan. Het gaat hierbij om de volgende emplacementen:

- Eindhoven, bouw viersporigheid afgerond
- Nijmegen Industrie aangepast en halte Nijmegen Lent
- Elst, Sliedrecht en Waalhaven Zuid de aansluiting naar de betuwelijn
- Sloehaven
- Rotterdam CS, diverse sporen gewijzigd ivm bouw fly-over
- Amsterdam CS, westzijde aangepast aan nieuwere situatie
- Amsterdam Sloterdijk, aanbouw verbindingsboog
- Lelystad opstel
- Amersfoort, laad- en losplaats aan de lijn Baarn - Amersfoort
- Hoofddorp opstel gewijzigd, 1 nieuw spoor
- Breukelen
- Pernis, diverse gewijzigd


03 december 2002

Traject Arth-Goldau - Chiasso (Zwitserland) toegevoegd. Daarnaast nu ook de mogelijkheid om te abonneren voor een nieuwsbrief.


24 november 2002

Diverse sporen opgebroken in Meppel (dank aan Erik Kroonenburg). Bij de beschrijvingen van stationsbeveiligingen een stuk over moderne elektronische beveiligingen toegevoegd. Daarnaast begonnen aan een overzicht van tekeningen van alle tableaux in Nederland


27 oktober 2002

Diverse kleine wijzigingen aan emplacementen. O.a. STAR ge-update, bij de Sloehaven het terrein van Thermphos (ex "Hoechst") toegevoegd en bij het metronet van A'dam de werkplaats in Diemen. Overzicht bewaarde tableaux bijgewerkt. Hartelijk dank voor iedereen die wijzigingen hebben doorgegeven! Zonder hen was alles niet compleet!


01 mei 2002

Diverse kleine wijzigingen. Bergen op Zoom deel van laad en losplaats opgebroken, Rijssen laad en losspoor opgebroken. Daarnaast een aantal schoonheidsfoutjes weggewerkt.


06 februari 2002

Aansluiting Ceres Paragon toegevoegd (Amsterdam Westhaven) en het 3e spoor bij Houten eindelijk toegevoegd.


02 februari 2002

Ha eindelijk een internet aansluiting thuis. Tevens betekend dit dat het mailadres weer verandert is in info@sporenplan.nl. Nu kan er veel vaker worden geupload.

Wat er allemaal verandert is:
Aantal raccordementen zijn toegevoegd: Utrecht Lage Weide, ENKA Ede, Coevorden De Heege (BE), Groningen Eemskanaal, Europoort West en Oosterhout Weststad (IKEA) (Harold, bedankt). Daarnaast zijn de emplacementen van Pernis, Botlek, Barendrecht en Enschede aangepast aan de nieuwe situatie. Ook is het sporenplan van Hydro Agri in Axel (Zeeuws Vlaanderen) dankzij Raillion, nu compleet. Het gedeelte met foto's is geheel verwijdert omdat dit nooit een belangrijk onderdeel is geweest van mijn pagina, en nooit tijd heb om dit gedeelte te onderhouden.

De helft van het Zwitserse normaalspoornet staat nu ook online. Nu de andere helft nog...


25 januari 2002

De 20.000ste bezoeker heeft sporenplan.nl bezocht! Dit bezoekersaantal is in minder dan een jaar bereikt. Al mijn fans nogmaals bedankt! ;-)


08 september 2001

Geheel nieuw: Het hele NS-net op 1 juni 1985. Dit is o.a. hier te vinden.

Dordrecht de Staart, Zwijndrecht Groote Lindt, Bergen op Zoom stamlijn en Oosterhout Weststad (waar zit Ikea?) zijn toegevoegd. Dordrecht Zeehaven is verbeterd (vertrouw nooit RailMagazine kaartjes). Het aansluitwissel van Gilze Vijf Eiken is weggehaald. Bij Hoogeveen hebben ook een aantal wijzigingen plaatsgevonden. Ook is Hoogeveen industrie nu compleet. Een aantal Zwitserse tekeningen zijn wat overzichtelijker geworden doordat de hoeken zijn afgerond en er een grotere blanco ruimte tussen de stations is gemaakt (op 1 januari volgt het hele Zwitserse net, in de vorm van de NS tekeningen, dus iets overzichterlijker).

De beschrijvingen van de bedieningstoestellen zijn nu afgerond na het aanvullen met een beschrijving van de Integra's. Ook is de lijst van stations met relaisbeveiliging aangevuld met een overzicht van alle stations met Integra en VCVL bedieningstoestellen. Er ontbreken echter nog de nodige data. Dit zal binnenkort compleet zijn. Een overzichtje van bewaard gebleven bedieningstoestellen en de plaats waar de posten stonden staat nu ook op deze site.

Tenslotte is project Beverwijk veranderd in project Santpoort Noord.


06 september 2001

De 10.000ste bezoeker heeft sporenplan.nl bezocht! Dit bezoekersaantal is in een half jaar bereikt. Al mijn fans bedankt! ;-)


1 juli 2001

Diverse wijzigingen aangebracht (o.a.Woerden) daarnaast is Den Haag CS onder een hoek getekend zodat het beter met de werkelijkheid overeenkomt. Ook staat nu het sporenplan van de Rotterdamse Metro online. Bij de beschrijvingen van de bedieningstoestellen zijn die van de CTC en de VCVL toegevoegd, inclusief demonstratiefilmpje. Het overzicht van de indienst- en buitendienststellingsdata van de tableaux (m.u.v. Integra en VCVL) nu (bijna) compleet.


8 mei 2001

Om het beveiliginggedeelte nog completer te maken, heb ik een stukje geschreven over de verschillende blokstelsels van de NS. Dit is hier te vinden.
De sporenplannen zijn aangevuld met een aantal tekeningen met daarin spoornummers, seinen en wisselhoekverhoudingen. Deze zijn hier te vinden.

Bij de normale sporenplannen is onder andere Woerden aangepast. Hier zijn inmiddels wat meer wissels aangebracht i.v.m. de viersporigheid. Alle hoeken in de sporen bij Hoogovens IJmuiden zijn inmiddels ook afgerond. Ook is hier nu de haven wat beter aangegeven. Bij het buitenlandse gedeelte is nu ook een tekening van München - Garmisch toegevoegd.

Voor personen die iets hebben met de Zoetermeer stadslijn, is nu ook een foto van het Integra tableau van de Hofplein en Zoetermeer stadslijn te zien.


25 maart 2001

Naar aanleiding van een reactie, heb ik een klein onderzoekje onder een aantal 'vaste' bezoekers gehouden naar het wel of niet afronden van de scherpe hoeken op de tekeningen. Hieruit blijkt wel dat het afronden van hoeken een stuk mooier staat. Met uitzondering van de Hoogovens zijn de hoeken in alle NS tekeningen afgerond. Door deze ingrijpende wijziging is ook meteen de kleur van perrons van fluoriserend groen in het vriendelijkere donker groen veranderd.

Tijdens het 'afrondingsproces' heb ik meteen Nieuweschans even verbeterd (was halte, nu station).


19 maart 2001

Compleet nieuwe uitstraling. Alles ziet er nu wat professioneler uit. Ook is een gedeelte in het Duits uitgevoerd. Engels laat nog even op zich wachten. Bij de emplacementstekeningen van de NS zijn er nu ook zeer schematische tekeningen bijgekomen (beveiligd gebied). Deze hebben ook ooit eens op m'n aller eerste pagina gestaan, alleen toen nog zonder stationsnamen. Ook zijn er een aantal foto's van Post T van Kijfhoek toegevoegd. (Johan de Reuver, nog bedankt!)


18 februari 2001

Foto's van Post T van Zutphen en Deventer toegevoegd. Ook is een foto van de relaisruimte van Haarlem toegevoegd.


1 februari 2001

Het complete Rotterdamse havengebied (Waalhaven, Pernis, Botlek en Europoort) is geactualiseerd, en uitgebreid met tekeningen van raccordementen waarvan ik voorheen nog geen gegevens had. Na een dagje haven (en een bezoek aan NSC Botlek) kwam daar verandering in. Van het hele havengebied staan nu alle sporen op papier (met uitzondering van Europoort West, hier is bijna alles compleet), met alle bedrijfsnamen van de spooraansluitingen.


22 januari 2001

Direct al twee wijzigingen: Het kruiswissel in Uitgeest westzijde is vervangen door een paar overloopwissels. In Alkmaar is het overloopwissel van het kopspoor (ex-wasspoor) naar het hoofdspoor verwijderd.


22 januari 2001

Sporenplan.nl wordt in gebruik genomen. De oude site heeft na meer dan een jaar dienst gedaan meer dan 10000 bezoekers getrokken, meer dan ik had verwacht.


28 november 2000

Sporenplan.nl wordt door mij geclaimd.


augustus 2000

Er wordt begonnen met een nieuwe site te bouwen.